• De Digitale Transformatie Reis: blijf vragen!

    De “Golden Circle”: wie kent en gebruikt het nog niet? Sinds Simon Sinek begon met het verkondigen van zijn “gouden woorden” in 2009, stellen organisaties massaal dezelfde vragen: Waarom, Hoe en Wat? Deze zelfde vragen kunnen ook gesteld worden als het gaat om je (Digitale) Business Strategie. De drie “Golden Circle” principes kunnen vertaald worden […]

    Continue reading
  • Innoveren zonder ICT fundament = bouwen op drijfzand

    “Zonder innovatie geen vooruitgang”. Een gevleugelde uitspraak die we maar al te vaak horen. We kijken dan graag naar de start-ups, de Silicon Valley veroveraars, de mannen en vrouwen die ‘echt’ vooruitgang boeken. Uiteraard allemaal erg interessant, maar we vergeten nog wel eens dat meer dan 90% van de bedrijven wereldwijd GEEN start-up zijn, niet […]

    Continue reading
  • Business-IT alignment: ik sta op het hoogste podium!

    In den beginne … Laten we eens bij het begin beginnen. Ooit was IT ondersteunend. Ondersteunend aan de bedrijfsprocessen. Vaak geïnitieerd vanuit de finance afdeling, omdat men daar al zag dat het ‘automatiseren’ van berekeningen een tijdsefficiency teweeg kon brengen en minder foutgevoelig is. Ja, ik weet het. We praten over heel wat jaren geleden. […]

    Continue reading
  • Ontbreken strategie laat IT afdelingen hyperventileren

    Interessant artikel op IT Executive  over het ontbreken van een goede ICT strategie: Ontbreken strategie laat IT afdelingen hyperventileren, geschreven door Systse van der Schaaf.

    Continue reading
  • De wederopstanding van de IT afdeling

    De wederopstanding van de IT afdeling

    Hoe de IT afdeling kan overleven De basis van elk product of dienst wordt gevormd door de kernvragen “wat levert het mij op?”, “wat kan ik er meer mee dan zonder?” en “welke toegevoegde waarde biedt het?”. Common IT, common thing Met betrekking tot IT, en de IT afdeling in het bijzonder, kunnen en moeten […]

    Continue reading
  • De programma manager als TOP coach

    Een tijdje terug was ik aanwezig bij een inspiratie speech van Toon Gerbrands, Directeur Algemene Zaken bij voetbalclub AZ (Alkmaar). Toon hield een verhaal over de weg die AZ is opgegaan om van een middenmoot club naar een topclub uit te groeien. Naast een goede organisatie van de club is natuurlijk de Coach één van […]

    Continue reading
  • Budget boxing …

    Bij het uitvoeren van projecten heeft de opdrachtGEVER veelal behoefte aan duidelijkheid. Duidelijkheid over wat er wordt gedaan, wat het eindresultaat is, hoe lang dit duurt, etc. In veel gevallen wordt dat ondervangen door met de leverancier, of de uitvoerder van het project, een zogenaamde fixed-price afspraak te maken. Dat betekent dat vooraf helemaal duidelijk […]

    Continue reading
  • Ik zoek een programma manager: en nu?

    Als programma manager word ik regelmatig ingehuurd door verschillende bedrijven. Gezien de aard van de werkzaamheden als programma manager en de verantwoordelijkheden die hierbij komen kijken, is dit geen sinecure. Persoonlijk vind ik dat een bedrijf zorgvuldig moet zijn in de selectie van een programma manager. Het draait tenslotte niet alleen om de kennis en […]

    Continue reading
  • Het modelletjes-denken

    Ik word wel eens moe. Moe van al die modelletjes. We hebben overal modelletjes voor. Modelletjes voor leiderschapsstijlen, modelletjes voor sturing, modelletjes voor veranderingen, modelletjes voor dit, modelletjes voor dat. En dan gaan we er ook nog kleurtjes overheen gooien. Een sociaal denkend iemand is ‘Groen’, een actie-in-de-taxi figuur is ‘Blauw’ en als je haast […]

    Continue reading
  • Live gaan met een product verdient meer aandacht

    Het is onvermijdelijk, maar wel wenselijk: elk project levert een keer haar producten op (er van uitgaande dat het project niet voortijdig is gestopt). Dagen, weken, maanden is er hard gewerkt om allerlei producten op te leveren. En dan is het moment daar: tijd om de producten ook te gaan gebruiken. We gaan live! We […]

    Continue reading